Kiedy warto zdecydować się na wulkanizację opony, a kiedy lepiej ją wymienić?
Uszkodzenie opony potrafi zepsuć każdą podróż. Często dochodzi do niego daleko od domu, przez co korzystać trzeba z usług firm wulkanizacyjnych, których się nie zna. Wiąże się to z ryzykiem naciągnięcia na dodatkowe koszty przez nieuczciwych pracowników. By tego uniknąć, warto wiedzieć, kiedy uszkodzoną oponę warto naprawiać, a kiedy lepszym rozwiązaniem będzie jej wymiana na nową lub używaną. W naszym artykule odpowiemy na to pytanie.
Jakie uszkodzenia opony kwalifikują ją do naprawy?
Najczęstszym uszkodzeniem opony w czasie jazdy, jest najechanie na ostry przedmiot, który dziurawi oponę przy jej bieżniku. Zazwyczaj przy takim uszkodzeniu o fakcie przedziurawienia opony można dowiedzieć się po pewnym czasie, ponieważ przedmiot wbity w oponę przez pewien czas sam ją uszczelnia. Taka forma uszkodzenia jest prosta w naprawie i nie wpływa znacząco na wytrzymałość opony. Na stronach internetowych firm takich jak Wulkanizacja 24h Warszawa – Włochy znaleźć można szczegółową ofertę wraz z opisem naprawy przeprowadzanej przy takiej formie uszkodzenia. Opiera się ona na prostych, ale trwałych procesach, które nie powinny być drogie.
Kiedy opony nie należy naprawiać?
Niektóre uszkodzenia dyskwalifikują oponę z naprawy. Związane są one z naruszeniem elementów wpływających na bezpieczeństwo jazdy. Z tego też powodu nie naprawia się opon z dużymi rozcięciami przy powierzchni bieżnika, ponieważ duże naprężenia mogą ponownie doprowadzić do rozszczelnienia. Na stronie https://www.autoraszyn24.pl/jak-dziala-mobilna-wulkanizacja/ dowiedzieć się można, że wykluczone z napraw są również opony, w których uszkodzeniu uległa powierzchnia boczna. Podczas jazdy przenosi ona bardzo duże obciążenia. Żadna forma wulkanizacji nie jest w stanie odpowiednio zabezpieczyć tej powierzchni. Podobnie sprawa wygląda, jeśli na powierzchni bocznej opony pojawią się wybrzuszenia. Taka opona nadaje się jedynie do wymiany, ponieważ naruszona struktura istotna dla bezpieczeństwa podczas jazdy.
Jakie jeszcze sytuacje kwalifikują oponę do wymiany?
Zgodnie z polskim prawem, głębokość bieżnika w oponie nie może być mniejsza niż 1,6mm. O oponach, które są pozbawione bieżnika zwykło się mówić, że są „łyse”. Jedną z możliwości naprawienia takich opon jest bieżnikowanie, jednak operacja ta wpływa na ich trwałość i bezpieczeństwo jazdy. Lepszym rozwiązaniem jest wymiana opon na nowe lub używane w dobrym stanie. Jest to istotne zarówno pod kątem bezpieczeństwa, jak i odpowiedzialności prawnej, ponieważ korzystanie z opon ze zbyt płytkim bieżnikiem jest wykroczeniem, karanym mandatem karnym.
Czy warto kupować opony w zakładach wulkanizacyjnych?
Jeśli uszkodzenie opony jest zbyt duże do naprawienia lub po naprawie opona nie gwarantowałaby bezpieczeństwa w czasie jazdy, bardzo często można otrzymać od zakładu wulkanizacyjnego ofertę odkupienia opony nowej lub używanej. W takim przypadku warto pamiętać, że opony powinny zostać zmienione na obydwu kołach jednej osi, chyba że możliwe jest znalezienie opony w identycznym modelu, zapewniającym takie same parametry, wzór bieżnika i stan, jak opona nieuszkodzona. Przed zaakceptowaniem oferty dobrym rozwiązaniem jest też sprawdzenie cen oferowanych opon w internecie, by nie okazało się, że będzie to zakup przepłacony. Często okazuje się, że warsztaty wulkanizacyjne mają bardzo konkurencyjną ofertę, ze względu na spore zniżki u dostawców.
lub dodaj komentarz jako gość
Dodaj pierwszy komentarz.
Cześć, jestem Daniel – blogerem z pasji do odkrywania świata i dzielenia się refleksjami. Na moim blogu znajdziesz wpisy o podróżach, życiowych spostrzeżeniach i chwilach wartych zapamiętania. Dodatkowo interesuję się fotografią, która jest dodatkiem do moich przemyśleń, pomagając lepiej uchwycić to, co mnie porusza. Zapraszam Cię do wspólnego odkrywania, inspiracji i spojrzenia na codzienność z nowej perspektywy.